Vuoden mustin päivä

Marraskuu on musta
Perjantai on musta
Yö on musta
Päivä on musta
Maa on musta
Taivas on musta
Kahvi on musta
Sielu on musta
Musta on uusi musta.

Huomenna on jälleen edessä vuoden kuumin ostoshelvetti. Black Friday on tosin jo monella toimijalla päivittynyt koko viikon mittaiseksi kiirastuleksi. Tarjouskampanjat puskevat joka tuutista eikä niiltä voi välttyä, jos on missään tekemisissä ulkomaailman tai internetin kanssa. Tänä vuonna Suomeen rantautui myös ensimmäistä kertaa kiinalaisen verkkokauppajätti Alibaban masinoima Singles’ Day, joka on nykyään kokonaismyynnin arvoltaan maailman suurin sesonkipäivä. Joulut, juhannukset, halloweenit ja ystävänpäivät asiaankuuluvine kulutusjuhlallisuuksineen osoittavat, että nykyihminen Homo Consumericus siis kuluttaa ollakseen olemassa.

Valitettavan monelta tietoisempi kuluttaminen ja ilmastoahdistus unohtuvat tai pitävät ainakin lomapäivän tarjoushaukkailun ajan. Alennuksissahan ei tietysti sinänsä ole mitään vikaa, jos niiden vuoksi on mahdollista tehdä oikeasti tarpeellisia ja harkittuja hankintoja tavallista edullisemmin. Suurin osa kampanjahinnoista vastaa kuitenkin tarkasti tuotteiden tämän hetkistä arvoa eikä normaaliksi ilmoitettu hinta ole muuta kuin harkiten ankkuroitu vedätys, jotta kuluttaja ostaisi ”säästämällään” summalla lisäksi entistä enemmän jotakin täysin tarpeetonta.

On mielenkiintoista miten Suomessakin on avattu tänä vuonna toinen toistaan hulppeampia ostoskeskuksia ja rikottu myyntiennätyksiä, vaikka kivijalkakauppa monin paikoin jo rimpuilee pysyäkseen hengissä verkko-ostamisen jatkuvan kasvun myötä. Paytrailin Verkkokauppa Suomessa 2019 -raportin mukaan päivittäisiä ostoksiaan verkossa tekevien suomalaisten määrä on lisääntynyt yli 50 % viime vuodesta. Toisaalta moni verkossa aloittanut ketjukin avaa edelleen kivijalkaliikkeitä rakentaakseen monikanavaisuudella brändiään tukevammaksi.

Ostoskeskusten markkinointi pyörii entistä enemmän kokemuksellisuuden ja elämysten ympärillä. Urbaania kaupunkilaisuutta jäljitellään, mutta steriilin kliinisiä kauppakeskuksen käytäviä ympäröivät kaupat, ravintolat ja kahvilat tuntuvat usein enemmän autoliikkeiden eteisiltä kuin kaupungin sydämen sykkeeseen piiloutuneilta putiikeilta. On jännittävää nähdä minkälaisia post-apokalyptisiä yltiökulutuksen hautausmaita moderneista kauppakeskuksista kehittyy tulevaisuudessa, kun kulutustottumusten on pakko muuttua.

Samaan aikaan toisaalla
Vaikka Suomessa halpaketjujen myyntiennätykset paukkuvat ja ilmastodenialistien kannatus jatkaa käsittämätöntä nousuaan, on Euroopan parlamentti julistanut eilen globaalin ilmasto- ja ympäristöhätätilan selvällä äänienemmistöllä 429–225. Päätöslauselma ei tosin velvoita jäsenmaita mihinkään. Tavoitteena on kuitenkin pyrkiä vaikuttamaan komissioon niin, että ilmastohätätila huomioitaisiin kaikessa päätöksenteossa, jotta Eurooppa voisi olla hiilineutraali 2050.

Minimalistina jätän itse huomisen kulutusjuhlinnan väliin ja pyrin sen sijaan keskittymään kiitollisuuteen, tyytyväisyyten ja laatuaikaan läheisten kanssa. Onneksi vuoden pimein aika alkaa kohta väistyä, ja joulun keinovalot luovat loistettaan mustinpaankin sydämeen. Tästäkin marraskuusta on jälleen selvitty.

We’re goin’ down
And you can see it too
We’re goin’ down
And you know that we’re doomed
My dear we’re slow dancing in a burnin’ room

John Mayer

2 comments

  1. Hyvä päivä katsoa sähköpostista ja mahdollisilta sometileiltä, miltä kaikilta postituslistoilta pitää poistua. Ilmoittautuvat kaikki samalla kerralla. Vaivatonta!

  2. minä taidan potea ilmastoahdistuksen lisäksi kokonaisvaltaista ”I don’t want to live on this planet anymore”-maailmankohtaloahdistusta. Tää pimeys, ihmisten kiireisyys
    ja kiukkuisuus, ja joulua edeltävä raivohullu kulutus- ja kulissipsykoosi… ääh!

Jätä kommentti